Monday, February 15, 2010

MCP (Multi-Camera Production / Penerbitan Multi-Kamera)















Satu kaedah penggambaran atau rakaman di mana lebih dari satu kamera digunakan serentak ke atas satu persembahan atau adegan. Misalnya 3 kamera, masing-masing diletak pada posisi yang berbeza dan setiap satu biasanya menggambar jenis shot yang berbeza (seperti long shot, medium shot dan close-up).

Seorang Pengarah atau Pembantu Pengarah akan mengawal sejenis alat pemilih (Switcher atau Video Mixer) untuk memilih mana-mana satu shot secara bersilih ganti, atau mengadun dua shot. Pada masa yang sama beliau juga akan memberi arahan (melalui alat telekomunikasi) kepada setiap jurukamera untuk jenis shot yang dikehendaki.

Ini merupakan kaedah yang menjadi amalan penerbitan di stesen penyiaran televisyen sama ada di dalam studio atau siaran luar.

Indahku Studio menyediakan perkhidmatan MCP untuk membolehkan rakaman program studio ala Malaysia Hari Ini, Selamat Pagi Malaysia, Nasi Lemak Kopi-O, Al-Kuliyyah, Halaqah, Nona, rancangan-rancangan seumpama Berita, Melodi, Studio Nabil, Spontan, dan banyak lagi, sama ada yang berpenonton atau tidak. Rakaman-rakaman seperti itu tidak semestinya dibuat untuk tujuan penyiaran TV tetapi boleh juga untuk tv internet seperti Youtube, Yahoo Video dan lain-lain, atau dihasilkan dalam bentuk DVD untuk dikomersilkan atau hanya sebagai simpanan peribadi.

Indahku Production juga mengadaptasi kaedah MCP untuk digunakan pada majlis-majlis yang memerlukan rakaman atau siaran langsung setempat seperti majlis konvokesyen, forum, pertunjukan pentas, majlis perasmian, majlis perkahwinan dan seumpamanya, dengan sedikit penambahan selain rakaman iaitu majlis tersebut dapat ditonton melalui llayar besar atau peti-peti televisyen yang diletak dibeberapa lokasi di sekitar tempat di mana majlis itu berlangsung.

Kaedah ini sering juga disebut sebagai CCTV (Close-Circuit TV / TV Litar Tertutup), tetapi tidaklah boleh disamakan dengan CCTV yang digunakan untuk tujuan keselamatan, pemantauan atau intipan.
.
..
.

No comments:

Post a Comment